Brzemienna gra znaczeń

Wypełnił się czas! Chociaż greka daje też możliwość zrozumienia tego jako: czas został wypełniony. Jezus rozpoczyna swoją działalność właśnie od tej wieści. Już nie trzeba ani minuty czy sekundy oczekiwania. Nastał kairos – czas wyznaczony.

Kairos czego?

Czasownik „pleeroo” – wypełnić; ma wśród swych licznych znaczeń także: zapłodnić. W pierwszym zdaniu Jezusowego głoszenia jest on użyty w formie, którą można przetłumaczyć także jako stronę bierną. Tak więc czas został zapłodniony; czas stał się brzemienny.

Brzemienny zbawieniem.
Brzemienny Słowem.
Brzemienny panowaniem Boga.

Gdy Jan został uwięziony, przyszedł Jezus do Galilei i głosił Ewangelię Bożą. Mówił: „Czas się wypełnił i bliskie jest królestwo Boże. Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”.
Przechodząc obok Jeziora Galilejskiego, ujrzał Szymona i brata Szymonowego, Andrzeja, jak zarzucali sieć w jezioro; byli bowiem rybakami. Jezus rzekł do nich: „Pójdźcie za Mną, a sprawię, że się staniecie rybakami ludzi”. I natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim.
Idąc nieco dalej, ujrzał Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, którzy też byli w łodzi i naprawiali sieci. Zaraz ich powołał, a oni zostawili ojca swego, Zebedeusza, razem z najemnikami w łodzi i poszli za Nim. 

Mk 1,14-20.

Reklamy

7 thoughts on “Brzemienna gra znaczeń

  1. Świetne – dziękuję, bo bardzo mnie to wzmocniło w pewnej intuicji 🙂

    Otóż muszę przyznać, że nie znając greki (i nie sprawdzając dotąd tłumaczenia) od lat rozmyślam o tak rozumianym spełnieniu czasu. Oto jest czas przyszły dokonany, brzemienny – jest już wszystko, ale i jeszcze nie jest. Apokalipsa, królestwo – wiemy, na co czekamy, trwając w tym.

    Pozdrawiam – cieszmy się, że jest czas 🙂

  2. O, i tylko w kontekście czasu ,,już i jeszcze nie” przywoływane dziś w czytaniu nakazy Pawłowe nie są wezwaniem do jakiegoś ,,niedowcielenia” (tę intuicję to już tylko Leśmian potrafiłby oddać:)
    A o czasie ,,już i jeszcze nie” znaleźć można inspirujące rzeczy też w ,,Śmierci i życiu wiecznym” J. Ratzingera.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s