Terezjologia agape

Matka Teresa z Kalkuty: Wielu ludzi umiera z braku chleba, lecz jeszcze więcej z braku miłości.

Teresa z Lisieux: I oto miłość ukazała mi się jako istota mego powołania. Zrozumiałam, że jeśli Kościół jest ciałem złożonym z wielu członków, to nie brak w nim członka najbardziej szlachetnego i koniecznego; zrozumiałam, że Kościół ma serce i że to serce pała gorącą miłością. Zrozumiałam, że jedynie miłość porusza członki Kościoła i że gdyby ona wygasła, apostołowie nie głosiliby już Ewangelii, męczennicy nie przelewaliby już krwi. Zobaczyłam i zrozumiałam, że miłość zawiera w sobie wszystkie powołania, że miłość jest wszystkim, obejmuje wszystkie czasy i miejsca; słowem jest wieczna. Wtedy to w uniesieniu duszy zawołałam z największą radością: O Jezu, moja Miłości, nareszcie znalazłam moje powołanie: moim powołaniem jest miłość. O tak, znalazłam już swe własne miejsce w Kościele; miejsce to wyznaczyłeś mi Ty, Boże mój. W sercu Kościoła, mojej Matki, ja będę miłością. W ten sposób będę wszystkim i urzeczywistni się moje pragnienie.

Uderzyła mnie zbieżność tych dwóch cytatów a dokładnie ukryta w nich głęboka intuicja, że treść jest istotniejsza od formy; treść kształtuje formę. Często w feministycznych debatach przytacza się Małą Tereskę, fragment wcześniejszy, do zacytowanego przez mnie, na dowód tego, że kobieta może mieć kapłańskie powołanie. Ale cytującym umyka oczywisty fakt, że dla Małej Świętej istnieje doskonalsze powołanie, pełniej realizujące jej kobiece pragnienie oddania się całkowicie Umiłowanemu – bycie miłością. Pozbawione zewnętrznych potwierdzeń kochanie i działanie zgodne z tą miłością. Tereska nie potrzebuje święceń, mimo, że czuje pragnienie kapłaństwa – kochanie jest czymś więcej.

Bo, jak to często powtarzała Matka Teresa, największą nędzą współczesności nie są braki materialne. Zresztą tak było zawsze – największym brakiem jest odmowa miłowania. Zamknięcie w lęku i rozpaczy. To miłość jest podstawą, miłość rozumiana jako bezinteresowny dar, dzielenie się dobrem zaczerpniętym od Boga.

W końcu to miłość sprawia, że nie ma zbyt mało, ten kto ma niewiele, ani zbyt wiele ten, kto ma dużo. Boża ekonomia potrafi zadziwić, ale bez miłości zrozumieć ani doświadczyć się jej nie da.

4 thoughts on “Terezjologia agape

Skomentuj

