Muzyka bynajmniej nie wykastrowana

Nie wiemy, jak brzmiały ich głosy. Zapisy nutowe pisanych specjalnie dla nich utworów są tak skomplikowane i trudne wykonawczo, że w filmie „Farinelli” partie wokalne głównego bohatera śpiewały podobno trzy osoby. Długie, niewiarygodnie długie frazy, szybkie przejścia między dźwiękami i bynajmniej nie o komfortowych odległościach. I wysoko, wysoko, prawie ponad granice ludzkich możliwości. Po wielkiej skali. Come un nuvola: lekko, szybko, jak obłoki gnane wiatrem.

Muzyka pomaga mi się skupić, dlatego wiele rzeczy, które piszę, kojarzy mi się z konkretnymi utworami (taka magisterka na teologii na przykład z U2). Referat na konferencję w Poznaniu będzie mi się kojarzył z mocnym, pełnym pasji głosem Cecili Bartoli śpiewającej utwory wykonywane przez włoskich kastratów. O płycie „Sacrificium” słyszałam w listopadzie zeszłego roku w Dwójce, nawet zapisałam sobie tytuł, żeby zapamiętać. Niedawno odnalazłam ten zapisek i odszukałam płytę. Było warto. Tak, zdecydowanie było warto. Nic, ewidentnie mam fazę na XVIII w., to chyba przez czytanego właśnie Kitowicza…

A tu próbka (lojalnie ostrzegam: śpiew operowy):

6 thoughts on “Muzyka bynajmniej nie wykastrowana

  1. „Muzyka pomaga mi się skupić, dlatego wiele rzeczy, które piszę, kojarzy mi się z konkretnymi utworami (taka magisterka na teologii na przykład z U2)”.

    Pani Redaktor nie jest odosobniona, dla mnie drugi rozdział magisterki to „Original of the species” U2.

    Pozdrawiam
    – e.

  2. Nie wiem, jak z tą pocztą ode mnie – więc tu Cię zawiadamiam, że zaraz Ci puszczę sznurek muzyczno-nie-tylko-muzyczny, wzmocniony pozdrowieniem :)Jak nie dojdzie, daj znać 🙂

Skomentuj

