Traktat o bliskości

(Quentin Metsys, Bankier z żoną, 1514)

Nie patrzą na siebie, jednak jego wysunięte lewe ramię mówi: „Popatrz…” Ona oderwała wzrok od czytanego właśnie modlitewnika i posłuszna jego ramieniu patrzy na trzymaną przez męża wagę. To waga złotnika: sprawdza na niej właśnie wartość monet z leżącego przed nim stosu. Ich sylwetki zamykają się w trójkącie, którego dolną linię stanowią ich ramiona. Powtarzają swój układ sylwetki w lustrzanym odbiciu, co w mowie ciała oznacza bliskość. Są zwróceni ku sobie, choć nie na siebie nawzajem.

Tacy, dla współczesności, śmiesznie doprecyzowani atrybutami: on trzeźwy (stoi przed nim pusty, czysty kufel), ona pobożna (leży przed nią modlitewnik, który możemy rozpoznać po całostronicowym przedstawieniu Maryi odsłoniętym podnoszoną właśnie kartką). On wyważony i spokojny, ona łagodna i delikatna. Biel kornetu i czerwień sukni, rozjaśniona padającym z okna światłem cera sprawiają, że to kobieta jako pierwsza rzuca się w oczy. Mężczyzna jest jakby w tle, wycofany, jednak on dominuje na obrazie: może przez gest wysuniętych na pierwszy plan dłoni (nie mogę się napatrzeć mistrzostwu, z jakim została namalowana dłoń trzymająca wagę – cóż, Metsys był uczniem Leonarda da Vinci, widać dobrze skorzystał z nauk mistrza), może przez mocniejszą budowę sylwetki. Za chwilę rzuci na wagę kolejną monetę i chce, aby żona potwierdziła jego osąd.

Jak namalować bliskość? Myślę, że właśnie tak: delikatnie i bez ekshibicjonizmu. Zamykając całą historię w trójkącie nachylonych ku sobie w milczącym porozumieniu sylwetek. Nachylonych ku sobie, ale nie w siebie.

Advertisements

4 thoughts on “Traktat o bliskości

    • Oj, tak. Tylko lekko go musnęłam, bo tu można jeszcze można wejść w symbolikę pozostałych przedmiotów, chociażby lustra, które przed nimi leży. Lubię tę epokę w malarstwie i malarzy niderlandzkich. Holendrami też nie wzgardzę 😀

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s