Usłyszało mi się

Gdy faryzeusze dowiedzieli się, że zamknął usta saduceuszom, zebrali się razem, a jeden z nich, uczony w Prawie, zapytał, wystawiając Go na próbę: Nauczycielu, które przykazanie w Prawie jest największe? On mu odpowiedział: Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą i całym swoim umysłem. To jest największe i pierwsze przykazanie. Drugie podobne jest do niego: Będziesz miłował swego bliźniego jak siebie samego. Na tych dwóch przykazaniach opiera się całe Prawo i Prorocy. (Mt 22,34-40)

Najpierw miłość do Boga, potem do ludzi a na końcu do siebie. I nie na odwrót, wbrew temu, co mówią psychologiczne poradniki. Czemu? Bo nikt sam siebie za włosy nie wyciągnie z bagna. Nie pokocham Boga, jeśli nie doświadczę wpierw Jego miłości, ale kiedy już pozwolę Mu siebie kochać, otworzą się przede mna przestrzenie czucia i rozumienia, których szerokości i głebokości nawet się nie spodziewam. Ale przede wszystkim zrozumiem co to znaczy, że jestem BOŻYM DZIECKIEM.

Wtedy jasne sie dla mnie stanie, co to znaczy, że inni ludzie, jako dzieci tego samego Boga, sa moimi braćmi, kochanymi przez Niego tak samo, jak ja jestem kochana/y. I ich pokocham, bo nie będę już od nich potrzebowac zaspokojenia wewnętrznego głodu miłości.

Wtedy jasne się dla mnie także stanie, że jako Boże dziecko mam nieskończoną wartość. I nikt juz nie zdoła mi odebrac poczucia mojej godności.

4 thoughts on “Usłyszało mi się

  1. Rodzice, którzy kochają dziecko (pragną jego dobra, rozwoju, wolności, wychowują go, nie hodują)uczą go (tylko przykład!) kochać i siebie i ludzi. Niby to takie oczywiste ale w praktyce rzadko można spotkać szczęśliwych ludzi. Gdy człowiek nie dostanie tego, co należy mu się od rodziców (miłość i odpowiedzialność za dziecko)to ma przekopane, dostaje po d… i sam dręczy innych.
    Tworzenie dobrych więzi z innymi ludźmi jest jedynym zadaniem, którego Bóg wymaga od człowieka. Ale kto szczerze szuka Boga, chce poznać Go i kochać to wcześniej czy później sam zmienia swoje życie, chce przemieniać się w Chrystusa, naśladować Go, dostroić się do Ewangelii, żyć nią.

  2. @ EW i aG
    Racja 🙂
    Szczególnie trafna uwaga aG o możliwości zmieniania swego życia dzięki Miłości B. Wszystko jest możliwe dla tych, którzy nie tylko „chcą być kochani” i „szukają miłości” (czasem po to, by ją potem porzucić…), ale chcą kochać, być Miłością (byle bez pychy, bo miłość się dostaje, nie zdobywa)…

    Swoją drogą, modne jest ostatnio „trzeźwe” podkreślanie, że bliźniego swego należy kochać jak siebie – a więc zacząć należy od siebie, a na pewno na sobie nie stracić… Tymczasem, jeśli samemu należy nade wszystko (w sobie – całą SWOJĄ mocą/siłami, jak jest u Marka, a nie wykorzystując do tego serce, umysł, duszę i siły innych…) kochać B. – to również bliźniego można kochać, jako kogoś, kto nade wszystko będzie kochał B. i w którym można zatem Go się doszukiwać („Cokolwiek uczynicie…”). Itd. Itp. 🙂

    Pozdrawiam

  3. Wydaje mi się, że właśnie to poczucie, że jako Boże dziecko mam nieskończoną wartość jest równoznaczne z tym, co zalecają psychologiczne poradniki, czyli akceptacją siebie jako niezbędnym warunkiem dawania (i przyjmowania) miłości. Stwierdzenie, że najpierw trzeba kochać siebie rozumiem jako konieczność pozytywnego stosunku do własnej osoby, ale nie oznacza to wcale dogadzania przede wszystkim sobie ani usprawiedliwiania swoich niewłaściwych poczynań.

    • Są osoby, które stają się ofiarami takich poradników, bo pokochanie siebie wpisują na tę potwornie długa listę swoich życiowych obowiązków a to nie jest obowiązek. Szybciej lokowałbym to między ćwiczeniem się w męstwie a prawem. Jakby to głupio nie brzmiało: istnieja ludzie, którzy boją się kochać siebie. Odkrycie, że są kochani przez Boga, pomaga im przełamać ten wewnętrzny klincz.
      Tak, bez pozytywnego stosunku do samego siebie nic się nie da zrobić 🙂

Skomentuj

